Fotograficzne skrótowce

W każdej dziedzina życia spotykamy się z językiem branżowym pełnym tajemniczych określeń oraz skrótów, które na początku niewiele mówią. Dziś postaram się przybliżyć Ci część z najczęściej przewijających się w życiu fotografa skrótowców, które warto znać. Zapraszam do swoistego słowniczka skrótów. 

AC 

Aberracja Chromatyczna. Jest to wada/cecha obiektywu, a w zasadzie elementów optycznych, która powoduje odmienne załamywanie się składowych światła przy przechodzeniu przez poszczególne soczewki. Skutkuje to kolorowymi obwódkami na krawędziach ciemnych elementów znajdujących się na jasnym tle.

UWA

Ultra Wide Angle – skrót odnoszący się do obiektywów ultraszerokokątnych.

FF 

Full Frame. Matryca o rozmiarach klatki filmu 35 mm.

Crop (APSC)

Matryca o rozmiarach mniejszych niż klatka filmu 35 mm.

Sporo z przedstawionych skrótów można zobaczyć na obiektywach.

EF, EF-S

Dwa typy mocowania obiektywów w zależności od posiadanego formatu matrycy w aparacie firmy Canon. Obiektyw z bagnetem EF-S będzie pasował tylko do aparatów z matrycą APSC. Szkło z bagnetem EF nada się i do cropa i FF.

AF

Autofocus. Mechanizm ustawiania ostrości wbudowany w obiektyw lub w samo body aparatu. Po dociśnięciu przycisku migawki do połowy, ustawiona zostanie ostrość na wybranych przez nas lub aparat punkcie. Mamy też do dyspozycji kilka trybów – autofocus zwyczajny, autofocus śledzący, który podąża za obiektami, które są w ruchu oraz inteligentny będący mieszanką obu – aparat analizuje sytuację i sam wybiera czy działać w trybie normalnym czy śledzącym.

USM

Ultra Sonic Motor. Ultradźwiękowy silnik autofocusa w obiektywach od Canona. Charakteryzuje się praktycznie bezgłośną oraz bardzo szybką pracą.

IS, VR, VC

Stabilizacja obrazu. Canon nazywa to Image Stabilizer, a Nikon Vibration Reduction. Firma Tamron swoją stabilizację oznacza skrótem VC. Stabilizacja obrazu pomaga zrobić nieporuszone zdjęcia przy długich czasach otwarcia migawki.

MF 

Manual Focus. Ręczne ustawianie ostrości. Sami decydujemy o tym, gdzie zostanie ustawiona ostrość. Jeśli nie mamy potwierdzenia ostrości w aparacie, to może być to dosyć karkołomne.

EV 

Exposure Value. Wartość ekspozycji fotograficznej. Wartość referencyjna to 0. Są różne stopnie regulacji tej wartości – o 1/3 lub 1/2 jednostki.

CPL

Kołowy filtr polaryzacyjny. Bardzo fajne narzędzie do fotografowania samochodów, kałuż lub innych motywów, gdzie w polu widzenia mamy odbijające światło, ale przezroczyste powierzchnie.

ISO 

Czułość materiału światłoczułego, w przypadku fotografii cyfrowej – matrycy. Im większa wartość ISO, tym większa czułość na światło matrycy, ale także zwiększony szum. W nowych aparatach najniższą czułością jest zazwyczaj 50-100, a najwyższe sięgają już 128 000 lub więcej.

F

Wartość przesłony. Jeśli przy zdjęciu autor napisał np. F/2.8, to oznacza, że zdjęcie zostało wykonane na przysłonie 2.8.

GO (DOF)

Głębia ostrości (depth of field) czyli to, co na zdjęciu jest ostre. Regulowana za pomocą przysłony i/lub ogniskowej. Szerzej o tej kwestii pisałem w pierwszej części fotograficznego poradnika.

M

Tryb manualny. Wszystkie ustawienia w aparacie zależą od woli użytkownika. Czas, przysłona, ISO, tryb autofocusa itp. Wszystko trzeba samodzielnie ustawić.

Av

Tryb preselekcji przysłony. W tym trybie użytkownik ustawia na sztywno wartość przysłony (A – aperture), a aparat dopasowuje czas, żeby odpowiednio naświetlić zdjęcie.

Tv

Tryb preselekcji czasu. W tym trybie użytkownik ustawia na sztywno czas otwarcia migawki (T – time), a aparat dopasowuje przysłonę, żeby odpowiednio naświetlić zdjęcie.

B

Tryb Bulb – czas otwarcia migawki zależy od nas. Zdjęcie będzie naświetlane tak długo, jak długo będzie wciśnięty spust migawki.

P

Tryb półautomatyczny. Najczęściej wygląda to tak, że w gestii użytkownika jest ustawienie mniej ważnych nastaw – np balansu bieli, a ekspozycję kontroluje się korygowanej jej na tzw. drabince.

Kolejne skróty ujrzysz na ekranie z ustawieniami aparatu.

WB

White Ballance – balans bieli. Odpowiednie ustawienie tej opcji zapewnia poprawne odwzorowanie bieli oraz innych kolorów. Najczęściej do wyboru jest kilka opcji, zależnych od światła, w którym wykonywane jest ujęcia. W zaawansowanych aparatach można ustawić go ręcznie nadając odpowiednią wartość barw w stopniach Kelwina.

JPG

Format zapisu zdjęć (z kompresją).

RAW

Format zapisu plików – tzw. plik surowy. Zajmuje bardzo dużo miejsca na karcie pamięci, ale daje ogromne pole do popisu podczas późniejszej pracy nad tym plikiem w komputerze.

ACR

Adobre Camera Raw – moduł Photoshopa przeznaczony do wywoływania i wstępnej obróbki zdjęć w formacie RAW.

PS

Photoshop. Potężne narzędzie do obróbki grafiki rastrowej w tym zdjęć.

LR

Lightroom. Jest to program przeznaczony głównie do wywoływania RAW-ów. Twórcy wzięli moduł ACR z PS i wyposażyli go w wiele nowych funkcji.

ETTL

System pomiaru błysku lamp u Canona.

 

To na pewno nie wszystkie skrótowce, z jakimi możesz się spotkać korzystając z aparatu, czytając o fotografii lub rozmawiając z innymi fotografami. Jeśli znasz jeszcze jakieś skróty, które warto byłoby dopisać do tej listy, to napisz w komentarzu. Lista zostanie uzupełniona.